# Blog ini bersifat 'lebih' peribadi dan merupakan album online keluarga kami di Lot 7640. Harap maklum...
Untuk ke sini (rumah ini) sila setkan GPS Garmin kepada "SURAU BARU BUNGA RAYA" Dungun, Terengganu.
Perhatian : Klik gambar untuk paparan lebih besar dan jelas.

Ahad, 2 Oktober 2011

Pop Corn Masin Manis!

Pelbagai jenis pop corn
Masa mengisi minyak di Caltex, anak perempuan aku yang suka minta "be'li" minta aku beli 'gulailir' (gula kapas). Aku 'wak dok je'. Dua hari lepas tu masa mengisi minyak 'gulailir' sudah tidak ada. Dia minta beli 'pop corn'. Aku 'wak dok' dengar je!! Dia marah ke aku! Perempuan dia akan merajuk!


Jadi untuk mengatasi masalah seperti ini. Aku nak kongsikan dengan pelawat "album peribadi online" aku, bahawa pop corn boleh dibuat sendiri di rumah dengan periuk biasa dan lebih mudah daripada memasak sosej love (baca di sini).

Mula-mula beli jagung macam gambar di atas RM2. Beli di pasar atau di kedai Pok Eng Teng.


Kemudian basuh jagung itu secawan aje. Kalau dibuat semua RM2 tadi, siap pakai plastik hitamlah untuk muatkan pop corn yang dah masak dan makan sampai bulan depan!!


Guna apa-apa jenis periuk. Saya guna periuk kaca hadiah beli petis ais 10 tahun lalu. Panaskan minyak + Mentega/majerin lebih kurang sesudu. Guna api besar.


Masukkan jadung tadi biar sama rata dengan aras minyak untuk memastikan semua jagung boleh jadi berteh. Masa ini kecilkan api, nanti hangus pop corn nanti.


Tutup dengan pinggang. Aku sengaja guna pinggang bukan apa nak tunjuk mudah masak 'nantang' ni yang orang jual mahal sangat!! (Aku dulu tak beli di Caltex bukan apa saja nak protes tu!!). Lihat jagung dah mula mengeluarkan bunyi "pop". Bertih sudah kelihatan.


Masa ini seronok dlihat dan dengan bunyi pop.

Acara memasak bersama cikgu Zul ditaja
oleh Kicap Cap 3 ekor ayam... he he
Setelah bunyi makin pelahan, padamkan api. Jangan buka pinggang tu biar lagi sehingga pop berhenti. (walapun api ditutup jajung mungkin ada lagi yang meletup jadi bertih)


Bila betul-betul berhenti, buka dan masukkan ke dalam bekas.


Langkah seterusnya nak buat karamel. untuk digaul dengan pop corn ini.


Ambil nisan (gula melaka) secukup rasa bergatung banyak mana pop corn dibuat. Kalau tak guna gula melaka guna gua pasir 3-5 sudu. Sesudu mentega/mejerin dicampurkan. Panaskan sehingga warna bertukar coklat. Angkat dan gaulkan ke dalam pop corn tadi. Awasi 'nantang' ni panas kalau kena tangan 'sakit nak mampus' (aku kabor sebab aku kena doh lah...)

Anda boleh juga buat karamel bercoklah dengan memanaskan coklat. Begitu juga nok suruh budak-budak suka guna pewarna yang tidak membayakan.

Kalau anda rajin letaklah apa sahaja seperti gambar paling atas sekali, tak ada orang nak marahkan kepada kita.

Aku bukan kidal, saja nak ambil gambar
sebelah kanan pegang kamera... ini kira berlakon!
Tapi aku pelik sikit aku suka pop corn ni masin sikit dengan mengaulkan dengan garam sahaja. Dan kadang kala aku tumbuk gula untuk ditaburkan untuk ada rasa masin dan manis....


Selepas siap aku masukkan gula dan garam aku tutup 'tupperware' dan aku gocang!! he he kan mudah.


Sebenarnya aku masak 'pop corn' ini pukul 1.00 pagi masa ni semua anak aku tidur, termasuk bini aku. Jadi tak ada yang kacau... itu pasal aku terpaksa ambil gambar sendiri.

Pop corn dalam tupperware besar tu untuk anak-anak aku bawa ke sekolah. Pop Corn di atas dalam tupperware kecil tu sebenarnya aku nak bawa ke sekolah pagi nanti nak 'test' dengan Cikgu Zam dan Wafi.. kalau mereka segar megar.. maknanya pop corn ini selamat untuk manusia!!!

2.07 pagi aku letih doh... aku behenti di sini dulu.

..........

Tambahan:


Pop corn pagi tadi dah habis, anak aku suruh buat lagi. Yang ini aku test dengan madu.... kurang sedap mungkin madu yang digunakan ada pahit sikit. Rasanya paling best guna nisan + gula dimasak sampai warna perang coklat jugak!

1 ulasan: