# Blog ini bersifat 'lebih' peribadi dan merupakan album online keluarga kami di Lot 7640. Harap maklum...
Untuk ke sini (rumah ini) sila setkan GPS Garmin kepada "SURAU BARU BUNGA RAYA" Dungun, Terengganu.
Perhatian : Klik gambar untuk paparan lebih besar dan jelas.

Isnin, 26 September 2011

Sosej LOVE dengan telur mata kerbau


Hari ini balik sekolah aku tak buka komputer, aku sekadar ke kolam ikan dan beli 9 ekor anak Dwarf Gourami (jenis ikan sepat) dan ikan "tiger". Anak kecil aku merungut nak makan sosej sebab dia lihat semalam aku beli sosej.

Sebenarnya aku dah 'sound' dekat Zam nak masak sosej "Love" kepada anak-anak aku. Jadi aku ke dapur penuhkan hasrat mereka.


Bersihkan sosej, buah tomato, brokoli (lagi bagus), daun bawang, pencungkil gigi (kalau tak ada guna lidi satey dipotong pun tak apa). Belah dua sosej jangan putus hujung kemudian lipat buat simbol LOVE. Semakkan hujung sosej dengan lidi seperti gambar di atas


Panaskan dapur sedikit minyak. Kalau boleh cari dapur yang besar. Aku tak ada dapur besar, lelahlah sedikit kena masak banyak kali.


Balikkan sosej tersebut dan selepas itu pecahkan telur puyuh kedalamnya. (Jangan guna telur ayam -- 'rumbu' nanti)


Ini yang dah siap, hiasnya seadanya dengan bahan-bahan tadi mengiku cita rasa anak-anak kita.


Anak perempuan aku tanya, "ayah kena makan sayur ke??"


Ini anak lelaki aku. Pun tak berapa suka sayur, apatah lagi kalau mentah.


Lelaki mana boleh buat "beralus" ada sosej yang patah. Yang patah tu masak sekali gus. Ini untuk aku punya. Aku mana ada romantik tak perlu tanda LOVE pun, asal kenyang aje!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan