# Blog ini bersifat 'lebih' peribadi dan merupakan album online keluarga kami di Lot 7640. Harap maklum...
Untuk ke sini (rumah ini) sila setkan GPS Garmin kepada "SURAU BARU BUNGA RAYA" Dungun, Terengganu.
Perhatian : Klik gambar untuk paparan lebih besar dan jelas.

Sabtu, 3 September 2011

Buat Satey


Setalah beberapa kali di suruh isteri aku mula ke dapur untuk tolong siapkan apa-apa untuk raye tahun ini. Itu pun muka isteri aku dan berubah, sebelum dia jadi 'hulk' lebih baik aku buat-buat rajin. Langkah 1 'siang' ayam itu telah dibuat oleh isteri aku. Langkah 2 buang tulang ambil isi dan potong kecil-kecil untuk di cucuk pada lidi.


Langkah 3 Gaul dengan rempah yang disiapkan oleh isteri. Campur sekali dengan gula. Anak aku tuang 1 kilo gula... pasti manis


Gaul sebati. Jangan 'penyet' nanti 'nyeng' ayam tu!! Gaul dengan cermat. Lihat aje tukang gaul, kerangka tu yang uat selera satey bertambah... ha ha 


Langkah 4 Sediakan bara. Nak hidupkan arang jadi bara ni yang susah. Ini aku tak rakam pasal muka aku ber'arang'. Nak ringkas aku guting tiub basikal buruk anak aku... gunakan kipas di belakang untuk pastikan angin bertiup... - pakai otak baru mudah.


Langkah 5 Bakar satey. Pastikan kesihatan dijaga. Gunakan topeng mulut dan hidung... aku rasa aku aje ada gaya ini.


Bila satey dan ok, bakinya serah kenapa anak-anak. Ini bahagian rasa dan buat 'munah'... Tukang rasa pun ada sekali.


Ini pun masuk kategori tukang rasa nak tumpang sekaki ni.... Biasanya apa-apa eksperimen setelah diuji kepada binatang akan diuji pada manusia... lihat di bawah.


Langkah 6 langkah akhir sekali hidang kepada bekas anak murid, jika ada apa-apa berlaku dia orang tanggung. dia orang ni mana ada anak bini. Kalau mati pun tak apa. Dosa pun tak banyak lagi..

Semua proses membuat satey sebenarnya "didalangi" oleh isteri aku.... kira dibelakang tabir

5 ulasan:

  1. ooooo, patot r kite sakit perot lpah g umoh cg..kui3

    BalasPadam
  2. org lain bynk lagi bakar sate...x pun pakai topeng....huhuhuhuhu...ni mesti terlampau rajin duk dapur..he2

    BalasPadam
  3. Mesti ada bahan radioaktif pada ayam itu. Atau ayam tu ada H1N1 kot??

    BalasPadam
  4. kau beli ayam kat mana zul

    BalasPadam